روايات رومانسيهرواية عشقني في ماضيه

رواية عشقني في ماضيه الفصل الثاني

البارت الثاني..
دخلت داليدا علي ابيها.. حبيبي ازيك برضه واقف تشتغل.. يا بابا حرام عليك انت تعبان.
ليهتف محمود والدها.. يا بنتي يعني اقعد اتشل الحركه بركه.
لتهتف… اه الحركه بركه وتتعب بعدها. اقعد يا قلبي واللي هتعوزه هعملهولك.
ليقول.. يعني بتدرسي وتشتغلي وعايزه امور المزرعه تمشي كتير عليكي..
لتضحك.. انت محسسني انها مزرعه من بتوع نجيب سويرس اشحال ان ما كان كام فدان عمي..
ليقطب.. بس يا بت.. دا ارضنا بتجيب احلي موالح في الناحيه.
لتبتسم وتحتضنه… عارفه يا قلبي ربنا يخليك كده وتجيب هقوم بقه اركب واروح شغلي.
ليهتف انا نفسي اعرف بتمرمطي روحك ليه يا بنتي كفايه جامعتك. 🌿

ليهب مديح.. اوعي انت لحالك ان كان هو اسد اني حنش لدعتي والجبر. وبكره هتعرف مديح هيعمل ايه.. مديح هيمحي اسم ايهم ضرغام من هواره مديح هيخلي هواره تبكي دم علي كبيرهم ووحشهم اللي بيفتخروا بيه.. مديح هيعرف ايهم هو مين وساعتها ما هيكونش فيه الا مديح وايهم هيغور في داهيه بكره تعرف وتشوف واللي مايشتري يتفرج وجلس منتفخا وافكاره تعصف به وقد خطط لشئ شيطاني سيغير مجري الاحداث كلها..

وقفت فاتن في الصباح تنتظر ادهم ان يستيقظ وهيا تاكل نفسها.. وما ان استيقظ حتي صرعته واقتربت منه وصرخت.. بقي لامَم العيله وموقفلي اخوك يجهرني جدامهم..
ليجلس متاففا لا يتكلم لتصرخ انت مابتنطجش ليه.
ليهب ويصرخ بها.. انت ايه ماعندكيش دم مابتحسيش حد يهجم علي حد إكده يصحيه دا ايه الهم ده عالصبح انت ازاي إكده.
لتضع يدها في وسطها.. مالي يا سي ادهم.. جمال وحسب ونسب.. هواريه ماليش زي..
ليصرخ بها.. بس ماعندكيش احساس ماتعرفيش يعني ايه ست وراجل ماتعرفيش تفرحي جوزك دا حاجه تجرف.
لتصرخ… افرحك وانت عايز تتجوز عليا انت بتاعي عايز تتجوز.
ليقترب منها ويمسك يدها بقوه.. لا صوتك يعلي هطين عيشتك مش معني اني بسيبك تتكلمي تعلي صوتك وتتفرعني احفظي ادبك وشوفي مين جوزك.. انا بجول مرتي تتحدت وتتكلم براحتها وما اجهرهاش كيف الرجاله اهنه عشان تجدري وتحسي اني بعليكي وما بجهركيش انما انت ماعندكيش احساس طايحه.. عيشه هم في هم مافيش يوم عدل.
لتصرخ.. جول بقه انك شايفلك شوفه. بت تحب فيها مانت نحنوح وعايز تسحسح..(بومه.. حدايه بروحين 😡)
لينظر اليها ليقول مغيظا اياها..
الله في سماه لو لجيتها لاخدها واجعد احب فيها لحد ما يطلع روحي دا يوم المني ياختي لما الاجي اللي تدخل جلبي وتعيشني صوح.. وساعه ما الاجيها لو مين ما هسيبهاش مش خايف لا منك ولا من عيلتك ولا من هواره كلياتها.. ادهم لما يحب صوح هياخد حبيبه من عين الطخين..
لتصرخ.. انت بتجهرني عشان ما بخلفش وتجول اكده. (لا عشان عقربه بسالنين😁)
لينظر اليها.. لاه ولا عمري فكرت اكده.. غلبت اراضيكي واحايلك واخليكي حنينه وتطلعيلي حب وحنيه وانت طايحه َمتكبره ليه يا بت الناس فاتن مالها ماتلينش لجوزها وتحب فيه عاد متكبره علي ايه..خلف ايه وزفت ايه.. دانت لو مهنياني الله في سماه ما هبص لصنف ست وانا من اساسه ماببصش وراضي وعايز مرتي بس مرتي طايحه وشارده كل اللي همها حالها وصورتها َجدام اهلها وانها ما حدش يوحش صورتها وماتجولش كلمه زينه ولا حنينه ليه يا بت الناس معيشاني في هم.. بس اجول ايه اني السبب اني اللي اول ما دخلتي عملتك ست وباخد رايك وشايلك فوج راسي انا اللي عملتلك جيمه وفاكر اني بعلي في مره صوح اتاريكي افتكرتي اني ضعيف وطايحه وركبتي ودلدلتي.. بس بجولهالك اهه.. يوم ما احب اتجوز هعملها ولا هيهمنيش واصل توافجي ماتوافجيش تجعدي تهمليني ما هيهمنيش واصل.. خلاص عليا هم اكده.. وبعدي عن طريجي بقه عشان ما اغفلجهاش عليكي وامرر عيشتك ليدفعها ويذهب ليبدا يومه التي سودته في اوله..
دخلت فريده علي امها وقالت.. اماي مش هتودي وكل لايهم(لايهم برضه.. يا بت 😀

عند دنيا وداليدا.. نجد ان والدهم قد اصابه الوهن فجاه لتقترب داليدا.. اسمع يا بابا احنا هنجيب حد يشتغلنا في المزرعه وانا هشرف عليه انت ماعتش قادر.
ليهتف محمود.. يابنتي بقه انا بفرح بقعدتي عايزه تشليني واقعد في البيت يا بنتي هموت كده.
لتهتف… طب اعمل ايه ما انت بتتعب وغلبت اقلك اجيب حتي مساعد يعرف في الزرع انما اقول ايه..🌿

في مكان اخري نري ذلك الماجن مديح.. الذي يقف مع احد الرجال.. بصو بقه هو انا جايبكو من برات الناحيه وعطيكو فلوس كتير عشان ماحدش يوعالكم.. المحروج هيسافر ماشي تستنو اما يجرب من الاسكندريه اوعو تجربو منه اهنيه ناحيه البلد يبعد اد ما يبعد احسن عشان نجطع خبره.. هتطلعو عليه تخلصو عليه هو ورجالته ماشي وتاخدوه بعيد عن العربيه تلجحوه ميت في اي ناحيه انا هاجي معاكو بعد ما تمسكوه اخد حجي منيه وانتو تسخمطوه في اي موطرح اياك تلجحوه جنب العربيه عشان ما حدش يوعاله وتاخدو العربيه والرجاله تبعدو بالمشوار ترموها في اي موطرح والا تبيعوها تتجطع العربيه ماعايزلهاش اثر هو هيروح ومعاه نفرين دايما ماخابرش هيزود والا ايه هنجطرو لحد ما نخلص عليه ماشي ليستجيب الرجال ويبداو في عزم الهمه للتخلص من ايهم ليتغير حال ايهم من حال الي حال اخر..
عند داليدا في العمل.. دخل عليها زميلها عماد كان طبيب شاب وسيم وبه بعض الغرور ليقترب ايه يا داليدا مش هتفكري تاني.. انا سيبت الدنيا وعايزك انت.
لتتنهد.. يا عماد احنا مختلفين ماهننفعش مع بعض..
ليهتف ليه يعني انت اللي مصعباها انت صعبه اوي ما تخليكي سهله يا داليدا انا عايزك وبلف َوراكي ودي في حد ذاتها مش هينه.
لتتنهد وتهتف بضيق.. وانا مش عايزاك تلف ورايا يا عماد.. يا عماد انت متحكم وانا شخصيتي ماتنفعش معاك صدقني هنقضيها صراع والبيت اللي بيه راسين بيناطحو بعض مبيسلكش.. انت مش فهمني يا عماد.
ليهتف بحنق انت اللي عنيده ودماغك ناشفه.
لتهتف.. عنيده عشان عايزاك تاخد رايي وتحترمني اذا كنت انت في الشغل مابتاخدش رايي ولا كاني موجوده.
ليهتف… عشان انا اكبر وافهم اكتر.
لتقول… مش مبرر علي فكره ممكن تناقشني وعادي تعملي حتي قيمه َتمشي رايك بس تحطني في الصوره انما خبط لازق كده مش انا يا عماد.
ليهتف.. انت عايزه بقي واحد شرابه خرج.
لتهتف.. انا عايزه راجل يعرف يعني ايه ست وراجل. مش تحكم ولا تجبر يعرف اني ليا قيمه وبفهم زيه يقدرني ويراعيني مش سي السيد وانا امشي وراه منكسره.. انا كل اللي عايزاه واحد يحبني لنفسي َلشخصيتي واه انا شخصيتي قويه بس مش معناه اني عايزه واحد شرابه خرج.. لا دانا عايزاه شخصيته اقوي مني الف مره له هيبه كده بس في نفس الوقت هيبته دي اخد منها قوتي واعلي معاه وبيه وانا واثقه اني هلاقيه يا عماد كل فوله ولها كيالها عن اذنك.
🌿

صفحتنا علي فيس بوك

تحميل تطبيق لافلي Lovely

رواية قطرات من الحب الفصل 30 و الاخير

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى